maanantai 26. toukokuuta 2014

Fêtes des Mères et les ballerines Cendrillon de Repetto


Ranskassa oli eilen äitienpäivä, ja mulle siis eka sellainen. Oikeastaan ihan ensimmäinen kunnon äitienpäivä, sillä tuo suomalainen versio vietettiin pari viikkoa sitten autossa kotimatkalla Suomesta takaisin. Mutta siis eilen sain nauttia poikieni seurasta täysin siemauksin aurinkoisessa Pariisissa. Eipä voisi päivältä paljon enempää pyytää. Kaiken yhdessäolon kukkuraksi minua odotti aamulla hymyilevä pieni mies sohvalla maailman hellyttävimmän paketin kanssa (uteliaat voi kurkata instasta lisää). :)


No mutta mitä sieltä paketista sitten löytyi? No sieltähän löytyi ihanat keväisen vihreät, kiiltonahkaiset Repetton ballerinat. Usein kuulee sanottavan, että Repettot ovat ne "ainoat ja oikeat" ballerinat, ja minä allekirjoitan myös itse tämän väitteen, sillä mukavampia ja paremmin istuvia kenkiä on vaikea löytää. Myös  merkin historia puhuu tämän puolesta.

Repettojen äiti, Rose Repetto, valmisti ensimmäisen balettitossuparinsa vuonna 1947 tanssijapojalleen, ja tämän jälkeen kaikki "prima ballerinat" maailmanlaajuisesti ovat vannoneet näiden tossujen nimeen. Ensimmäinen nykymallin mukainen Repetto-ballerina, Cendrillon, syntyi vuonna 1956, kun kaikkien ranskalaisten palvoma Brigitte Bardot pyysi Rose Repettoa valmistamaan hänelle kengät hänen tähdittämäänsä elokuvaan ...And God Created Woman... ja loppu onkin sitten historiaa. Tämän elokuvan jälkeen Repetto-ballerinat tulivat kaikkien tietoisuuteen, ja nykypäivänä ne voikin bongata monen seuratun muoti-ikonin jalasta! :) 


Repetto-ballerinat valmistetaan patentoidusta nahasta, ponin karvasta tai mokkanahasta, ja erityistä kengissä on se, miten nahkainen kengänpohja on ommeltu kenkään, tapa noudattelee nimittäin perinteistä balettitossun valmistusta. Repetton flagstore sijaitsee Rue de la Paixilla lähellä Pariisin oopperaa, ja tässä kaupassa voi helposti viettää hetken jos toisenkin. Herkullisen väriset kengät on sijoitettu siisteiksi ympyröiksi matalille pöydille, ja joka puolella näkyy suloisia vaaleanpunaisia tanssipukuja tylleineen pienille ja vähän suuremmillekin ballerinoille! :) Repetton kokoelmiin kuuluu nykyään myös muita kenkämalleja sekä laukkuja, ja taisipa olla viime vuonna, kun merkki lanseerasi myös ensimmäisen vaatekokoelman. Mutta ainakin minulle juurikin nuo ballerinat ovat ne ykkösjuttu! :) 


Minun ensimmäiset Repettoni löytyivät syntymäpäiväpaketista! <3 Ne olivat ihanat, mustat ja kiiltävät! <3 Itse asiassa ne olivat ensimmäinen syntymäpäivälahja B:ltä minulle, ja tästä se ajatus äitienpäivälahjaankin oli sitten lähtenyt. Mitä isä edellä, sitä poika perässä. <3  Nuo ballerinat ovat edelleen täysin käyttökuntoiset, vaikka voin vakuuttaa, että olen käyttänyt niitä PALJON (olen tosin myös pitänyt niistä erittäin hyvää huolta, sillä ne ovat minulle niin kovin rakkaat <3). Värinsä ja materiaalinsa puolesta ne menevät oikeastaan missä vain; ne voi hyvin pukea farkkujen kanssa, mutta näyttävät hyvältä myös töissä kauluspaidan ja suorien housujen kaverina. Juhlimaan lähtiessä ne ovat minulla aina mukana pussukassa, siltä varalta, että yleensä jossain vaiheessa iltaa jalat sanovat aina sopimuksensa irti korkeista koroista! :) 



Mitenkäs on, löytyykö sieltä ruudun takaa muita Repettojen puolesta puhujia?

 

1 kommentti:

  1. Repetot ovat ihania, mutta valitettavasti minun jalalle aivan liian leveät :( Olen kahteen kertaan kokeillut Berliinissä Repettoja ja ne hölskyvät minun jalassa. Minulla on kapea jalka, Repetoissa on leveä lesti minun jalalle ja matalat reunat. Harmittaa. Mutta kivaa, kun sinulla on nyt Repet ja onnea äidille!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Ihana kuulla teistä siellä ruudun toisella puolellakin! <3